fredag 2. august 2013

STIKKELSBÆRJAKT (og ja, det stikker!)

I går utfordret jeg skjebnen - og det i min egen hage. I min nye bærbok (som så passende heter "ut på bærtur") fant jeg en oppskrift på chutney av stikkelsbær jeg har så lyst til å prøve. Og vi har jo stikkelsbær. Det bugner over av dem langs steingjerdet faktisk. Problemet er bare at de er midt blant masse brennesle.


Men de siste dagene har det ene bæret etter det andre begynt å rødme, så nå MÅTTE jeg bare plukke. Jeg strakk meg så lang jeg og grep fatt i første gren jeg fant. AU! Stikkelsbær ja, de stikker kanskje de buskene eller???? I det jeg trekker armen til meg brenner jeg meg på brennesle, både på armen og benet. God start!


Jeg klarer til slutt å plukke noe, men får ikke tak i alt. Jeg ender opp med et bakholdsangrep fra steingjerdet. Etter å ha skrittet over brennesle og karret meg opp på steingjerdet, for deretter å ha krabbet bortover til en egnet sitteplass, så får jeg til slutt plukket masse! Til tross for kleggen...


Det ender opp med et par liter og det er verdt strevet:) Og enda er det mer igjen jeg ikke får tak i. Det vil si, jeg får tak i det hvis jeg kler på meg. Men det var jo sol og fint vær, og det er synonymt med bikini. Ja, jeg skrittet over brennesle og krabbet bortover steingjerdet kun i bikini, men jeg bor jo på landet:)


I dag er det overskyet, så i dag blir det koking av chutney. I morgen er det inn til Grenserittet. Heia spreke mannen min!:)

1 kommentar:

  1. Stikkelsbær er det lenge siden jeg har smakt - og det er jo så godt!
    Litt av en jakt du hadde, men ser ut som du får belønning for strevet :)

    Nyt resten av august-helga!
    - Ingrid

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)