tirsdag 29. januar 2013

GUTTEROM FØR OG ETTER

FRA KAOS TIL STILRENT

Et rom som har vært til stor hodebry de siste årene er min sønns rom. Da han var nyfødt var alt fryd og gammen. Rommet var alltid ryddig og dermed også lett å holde rent. Duse pasteller kobinert med hvite flater gjorde rommet luftig til tross for at det er lite. La oss ta et lite tilbakeblikk...

Sprinkelseng og en gammel gyngestol med skinnfell

Sutter på bokstavknagger

En gammel skjenk fungerer som klesskap, også den dag i dag

Etter hvert som lille gull ble større, økte ikke bare omfanget av leker og dermed også rotet, men rommet ble også et sammensurium av farger da Spiderman og Lynet McQueen gjorde sitt inntog.

UANSETT hva jeg gjorde så var inntrykket like rotete. Og det var nok ikke bare med inntrykket, for se bare her...



NOE MÅTTE GJØRES!!!!

Lille gull har nå blitt en faktainteressert gutt på 4 1/2 år. Mitt mål var å gjøre endringer i rommet uten store nye innkjøp. Jeg ønsket å synliggjøre interessen hans, samtidig som rommet oppleves ryddig og luftig. For å få dette til måtte jeg frigjøre mer gulvplass og få en helhetlig stil i forhold til fargebruken i rommet. Jeg klødde meg i hodet flere ganger. Hvordan i all verden skulle jeg få dette til med et lite rektangulært rom? Etter flere skisser og gjentatte runder med målestokken kom jeg til slutt i mål. Vil du se????:)

Den sorte gardinkappen fra Ellos skjuler Ole Brum-rullgardinen, og den lyseblå taklampen med rødt fly er erstattet av en stor, sort pendel

HVITE meg valgte faktisk å kjøre på SVART! Jeg har verken malt vegger, tak eller gulv, men i stedet brukt det hvite som base og tilført sorte detaljer. Resultatet er et stilrent og ryddig inntrykk, samtidig som det sorte gjør at rommet blir maskulint og tøft. Han er jo en gutt. En STOR gutt!

Leselampen er kjøpt på Ica, mens putetrekkene er fra Ellos. Lampens røde ledning henter igjen fargen fra putetrekket

Bildelister jeg hadde stående, og som var tiltenkt rommet til den lille prinsessen, er kommet opp over sengen. Lyslenken som henger ned fra vinduet er fra Design belysning. Den fikk jeg i gave under høstens bloggtreff på Røed Gård på Jeløy.

Det hvite nattbordet fra Jysk med romslige skuffer inneholder favorittbøkene

Ettersom lille gull er glad i fakta, inkludert tall og bokstaver, så designet jeg noen plansjer som jeg rammet inn.

Alfabetet henger over sengen, og det er ekstra stas at
bokstavene i lille gulls navn er uthevet


Tallene måtte også opp på veggen. Mamma forsøkte seg med 1-10,
men lille gull ville ha helt til 20:)


I fjor sommer tok jeg kontakt med min gamle barneskole på jakt etter et skolekart, og jeg var så heldig at de faktisk hadde et stående i kjelleren. Det er i utgangspunktet tiltenkt et lekserom i hovedhuset, men foreløpig dekorerer det nå veggen inne hos lille gull.

Lille gull står ofte og titter på skolekartet over Europa

Expedit-hyllen fra Ikea, som tidligere har vært liggende, er nå vippet opp i stående for å frigjøre gulvplass. Ikeas nye nettbutikk er supert hvis man ikke bor i umiddelbar nærhet, og på et par dager hadde jeg fått dører og skuffer i posten. På den måten får jeg i større grad skjult rotet.

På den ene langsiden av hyllen har jeg brukt tavlemaling fra Biltema. Det var STOR stas. Lille gull gikk umiddelbart i gang med å tegne familien.

Dette er visstnok meg

Og man skal være varsom, lærte jeg, å foreslå hva de små har tegnet. Jeg trodde lille gull hadde tegnet feil og klusset over, men nei. Til høyre er lillesøster i grinda. Selvfølgelig, det ser jo mamma nå!:)

Lille gull og lillesøster i grinda

Jeg er veldig fornøyd med rommet! Og ikke minst, lille gull er VELDIG FORNØYD! Det er jo det viktigste. Han har nå tilbrakt mer tid på rommet enn tidligere.

Jeg merker at jeg liker stilen, spesielt kontrastene, og dette kommer jeg til å utforske videre når vi skal jakte på ROER-STILEN i hovedhuset. Foreløpig ser jeg for meg hvit base, kontrastdetaljer og natur. Jeg tester dette ut litt her i kårboligen nå om dagen og skal vise dere snart...

Ha en super dag videre!

6 kommentarer:

  1. Så fint rommet ble!!!
    Haha... Barnetegninger er så herlige!!!
    Ha en NydeligFlott tirsdag!
    Klem fra Julie

    SvarSlett
  2. Wow..for en forandring og så knalltøft!! Morsomt med før og etter bildene:) Ha en fortsatt fin uke, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  3. Så kjempefint "litt-stor-gutt-rom"!! Det var jo så lett da de var små og vi kunne gå for kun lyseblått....:-)
    Anette♥

    SvarSlett
  4. Kjempetøft gutterom! Nå ble jeg inspirert til å gå i gang med rommet til en av guttene mine. Lyktene er kommet vel fram og det blir snart bilde av de med link til bloggen din :o) De var så flotte! Klem fra Nina :o)

    SvarSlett
  5. Nydelig :) Sliter ille med gutterommet her.. Hehe Msskogmus Instagram.

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)