tirsdag 11. desember 2012

HJEMMELAGET SYLTE I GAMMEL SYLTEPRESSE

Ingen jul uten hjemmelaget sylte, uansett hvor travelt man måtte ha det. Og nå er årets sylte ferdig kokt, surret og lagt i lake.

Åååå som jeg gleder meg til den første biten:)

Sylta er ferdigkokt og ligger i syltepressen i kjøkkenvinduet

Jeg har tidligere presset sylten mellom to stekeplater med en haug med bøker oppå, men ikke i år. Da jeg skulle gifte meg sørget min forlover for at alle deltakere på mitt utdrikningslag tok med seg noe gammel jeg kunne bruke på en ny måte, male eller restaurere. Selv hadde hun funnet en gammel syltepresse. Jeg har frem til nå brukt den som bokstøtte til gamle husmorbøker jeg har funnet på gården, men i år tenkte jeg at jeg jo kunne bruke den til det den er laget til:)

Syltelaken er ferdig kokt

Og for de som tror at det er vanskelig å lage egen sylte, så tar dere feil. Det er overraskende enkelt. Alle klarer da å ha noe krydder oppi en kjele?:) Og alle klarer da å surre sammen en buklist, koke den og sette i nellikspiker?:

Litt uklart bilde, men her skimtes sylta under press

Tradisjon tro åpnes sylta på lille julaften før vi ser grevinnen og hovmesteren. Da har julen ENDELIG kommet:)

Hovedhuset som skal restaureres i bakgrunnen

Til oppbevaring bruker jeg en stor plastbøtte med lokk. Et tips er å kontakte en restaurant og høre om de har en plastbøtte til overs. De får garantert en del varer i slike bøtter. Min er for eksempel en majonesbøtte. Perfekt til sylte:) Min bøtte står nå i kjøleskapet, men det er ikke noe problem å ha den stående ute. Saltinnholdet i laken gjør at sylten verken blir dårlig eller fryser til is. Det holder med en uke i lake, men jeg liker den ekstra salt og lar den alltid ligge et par uker ekstra.

I dag MÅ jeg begynne på eksamensoppgaven min. Skulle det i går, men da ble det de to siste episodene av Forbrytelsen i stedet. Klarte bare ikke la være...

Ha en super dag!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Ja, sylte MÅ man ha til jul, men jeg har nok aldri laget den selv! Så flink du er! Og så artig påfunn av din venninne til utdrikningslaget!

    Så artig at du har de samme stoltrekkene, bare røde og hvite! Skulle hatt det jeg også, for det er bare sååå hyggelig til jul! Men kanskje etter hvert!

    Lykke til med oppgaven din!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Så flink du er!
    Helt enig, ingen jul uten hjemmelaget sylte ♥
    Så mye bedre enn de som kjøpes på butikken :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)