søndag 22. juli 2012

DIY: Nålepute av Norgesglass

Nå som den lille prinsessen har begynt å sove i en vogn som står stille, så kan ho mor være litt kreativ igjen. Jeg har savnet det å skape og nå har jeg rett og slett fått litt sydilla. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for vakre stoffer og har ofte med meg en meter eller to hjem hvis jeg finner noe jeg liker. Ofte er det også stoffer på salg eller fra restekasser, noe som gjør at jeg ikke har så mye av hvert stoff. Men det gjør ingenting, for jeg elsker å kombinere ulike stoffer.

Norgesglass er flotte i seg selv, men ved å være kreativ og legge opp til praktisk bruk av glassene blir de ikke gjemt vekk i skuffer og skap.

Jeg syr stadig nye gardiner og trekker om stoler - noe jeg har gjort i flere år - men dette er enkle kvadratiske eller rektangulære prosjekter. Målet er imidlertid å sy noen fargerike, men enkle skjørt og andre enkle plagg til barna, av de stoffene jeg har liggende. Men først må jeg øve meg litt gjennom mindre syprosjekter. For eksempel forstår jeg bedre hvordan man syr sammen ulike deler klippet ut etter mønster gjennom ferdige materialpakker. Og gjennom små og varierende prosjekter lærer jeg nye syteknikker.

Den gamle symaskinen er vakker og verdt sin vekt i gull.

Jeg har arvet en gammel symaskin av farmor, så det er nostalgisk og koselig å sette seg ned og tråkke på pedalen. Jeg har ikke noe eget syrom, men har rigget meg til på kjøkkenet. Inspirasjon finner jeg i ulike hobbybøker, og for tiden er det definitivt Tilda og Cath Kidston som er favorittene.

Ideen til nåleputen fikk jeg i en Tilda-bok.

Inspirert av Tilda har jeg altså laget en nålepute av et Norgesglass. Originalen legger egentlig opp til at man skal sy og snurpe fast stoffet rundt pappen, men utålmodig som jeg er så er min variant litt forenklet. Her kommer en kort beskrivelse av fremgangsmåten.

1. Tegn en sirkel i papp med ringen på Norgesglasset som mal. Husk å tegne inni ringen, ikke utenpå,
for å få riktig størrelse.


Et tips er å ta vare på pappemballasje når man får varer i posten eller lignende. Kjekt å ha liggende. Kan brukes som bunn i vesker eller bokser, eller som her til nåleputer:)

2. Bruk den utklipte sirkelen i papp for å runde av hjørnene.

Det er ikke nødvendig å lage runde hjørner, men jeg synes det er greit å ikke ha for mye stoff hengende under lokket. Dette unngår man ved å runde av hjørnene.

3. Sy sikksakk-søm i kanten på stoffet.

Det er heller ikke nødvendig å foreta dette steget, spesielt hvis man ikke har symaskin.
Men da unngår man at stoffet rakner i kantene.

4. Legg stoffbiten i ringen på Norgesglasset og legg litt fyllvatt oppi. Legg pappbiten på toppen og press pappen på plass slik at fyllvatten presses ut av ringen
og lager en "topp".


Hvis man ønsker at det skal se fint ut under lokket kan man lage en pappsirkel til og trekke det med stoff (enten sy eller lime). Da kan man skjule det som synes under
lokket av stoff og vatt.

Og vips har man en nålepute på under 10 minutter:) Om ønskelig kan man dekorere glasset ytterligere med et bånd eller for eksempel ved å lime fast noen stoffbiter.

Ellers nytes hver solstråle som finner veien mellom skyene i min nye pallelounge i solveggen. Selv med vind er det så lunt og godt i hjørnet mitt at jeg orker å sitte i singlet:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)