tirsdag 31. juli 2012

Barneklær av TILDA-stoffer

I dag har jeg storkost meg. Jeg har aldri sydd klær før, ei heller forholdt meg til mønstre, med i dag skulle jeg altså få min debut. Omringet av stoffer i de herligste farger og mønstre tok jeg sats.

Biter av Tilda-stoff på 50x70 cm er ofte nok til et lite barneplagg. Koster 39,90 kroner på Panduro

Jeg har funnet en nydelig sybok med mønstre til barneklær. Den inneholder detaljerte beskrivelser av fremgangsmåtene, inkludert bilder. Første prosjekt var en søt lue med ører.

Lue i rosa jersey med stretch

Luen skulle egentlig ikke ha kantbånd nederst, men ettersom dette var første gang jeg forholdt med til mønstre ble luen litt for bred. For å skjule at jeg har sydd den inn etter at den var ferdig måtte jeg sy på litt stoff nederst. Det ble litt skjevt, men jeg lærte masse gjennom arbeidet med denne lua:)

Neste prosjekt var en søt bukse med strikk nederst på bena.

Nydelig blomstrete stoff, som jeg nå vurderer å bruke for
å sy nye kapper til kjøkkenet


Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og dermed økt motivasjon til å ta fatt på flere bukser:)

Sikksakkbåndet er en fin detalj

Det eneste er at sikksakkbånder fliser seg litt opp når jeg klipper i det, men da har jeg lært at
jeg bør sy endene neste gang:)

Prikkene passet godt til det blomstrete stoffet

Siste prosjekt var et skjørt. Det var superenkelt å lage og tok kun to timer, selv for meg.

Skjørt i Tilda-stoff med en bred kant av Jersey
med stretch i livet


På dette tidspunktet følte jeg at jeg hadde lært så mye at jeg til og med improviserte litt med lomme, kantbånd og applikasjon:)

Blomst som applikasjon på lommen

Neste prosjekt er en skjorts/capribukse til gullet på 4 år, som han skal ha med til Hellas. "Men mamma, jeg har jo en skjorts allerede" var svaret jeg fikk da jeg luftet ideen. Spørs om buksa blir KUL nok når den ikke har Lynet McQueen, Batman eller Superman som dekor.

Vi blogges:)

3 kommentarer:

  1. Så utrolig fine! Kjempeflink er du! Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  2. Hvilken sybok er mønsterebe fra? Kjempesøt lue og bukse!

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for hyggelig kommentar:) Her ser du boka! http://jeanor.blogspot.no/2012/08/boktips-lettsydde-barneklr.html

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)