tirsdag 13. mars 2012

DIY: TILDA-STOFF PÅ LERRET

I disse dager driver jeg med innspurten på prinsesserommet. De fleste møblene er nå i hus, men de tomme veggene skaper ekko. Dermed må det dekoreres. Jeg har valgt å trekke stoff over gamle lerretsbilder, som en dekorativ og billig løsning. Dette er veldig enkelt, og fordelen er at man lett kan fjerne stoffet om man ønsker å bruke bildene slik de opprinnelig er ved en senere anledning:)

Jeg synes Tilda-stoff er aldeles nydelig, og da jeg kom over små stoffruller hos Panduro var det flere mønstre som ble med meg hjem. Elle melle, hvem skal jeg bruke mon tro?

Tilda-stoff i flere varianter

Til å utføre det hele er alt jeg trenger en stiftemaskin, eller min beste venn, som jeg også kaller den:) Kjøpte den billigste de hadde på Byggmakker og den duger i massevis. Det er så enkelt at det går sjelden lang tid før en stol har fått nytt trekk - igjen:)

Stiftemaskinen, min beste venn

Tenkte jeg skulle vise dere trinn for trinn hvordan jeg trekker om et lerret. Det er så enkelt at dere sikkert kan det allerede, he he.

Først tilpasser man stoffet til lerretsstørrelsen. Det er en fordel at det ikke er for mye stoff på hver side, for da blir det ikke like pent på baksiden og stoffet kan fort synes når man henger opp bildet.

Steg 1 - Tilpass stoffet til objektet du skal trekke om.

Så begynner stiftingen. Først den ene siden. Har stoffet mønster, for eksempel striper, må du huske å stifte rett slik at mønsteret ikke blir skjevt. Du kan selv velge om du vil sy kantene pent først, brette de inn eller rett og slett la de være slik de er.

Steg 2 - Brett inn og stift fast første side og ta hensyn til mønsteret.

Deretter de resterende sidene. Husk å stramme til ekstra når du skal stifte motstående side, slik at stoffet blir stramt og pent.

Steg 3 - Brett inn og stift de resterende sidene på samme måte.

Etter at alle sidene er stiftet går man fatt på hjørnene. Jeg har tidligere fått spørsmål om hvordan jeg bretter hjørnene, så kanskje følgende trinn for trinn-beskrivelse kan være til nytte for noen.

Det første jeg gjør er å brette inn hjørnet på stoffet og stifte det fast.

STEG 4 - Brett inn hjørnet på stoffet og stift det fast.

Deretter bretter jeg inn den ene siden....

STEG 5 - Brett inn den ene siden av hjørnet.

...før jeg gjør det samme med den andre siden. Husk å stramme stoffet ordentlig slik at hjørnene ikke blir klumpete.

STEG 6 - Brett inn den andre siden av hjørnet.

På 1-2-3 har man stiftet alle fire hjørnene. Klipp vekk eventuelle tråder som henger.

Ferdig omtrukket lerret.

Og slik ser det ferdige resultatet ut forfra.

Det ferdige lerretsbildet. Et dekorativt gjenbruk av lerret man ikke bruker.

Jeg hadde noen små lerretsbilder liggende, så også de fikk litt vakkert Tilda-stoff på seg.

Flere bilder som er trukket med Tilda-stoff.

Så nå begynner altså prinsesserommet å nærme seg slutten. Ting må bare opp på veggene, men hvor alt skal plasseres har jeg ikke bestemt meg for enda. Så enn så lenge står bildene til pynt ved babyvuggen.

Prinsesserommet begynner å ta form.

Mon tro om jeg kanskje trenger en hylle eller to også. Da har jeg en unnskyldning til å dra på Fretex i morgen:)

3 kommentarer:

  1. Elsker Tilda! Jeg handler stoff, men får aldri sydd noe av det... Prinsesserommet blir BARE NYDELIG!!!!!!

    SvarSlett
  2. Tydelig lenge siden jeg har fått med meg oppdatering her inne... ;P

    Gratulerer så masse med lilla i magen ♥

    SvarSlett
  3. He he, Vibeke, ikke så rart. Nettopp derfor det ikke har vært aktivitet her inne. Snart ferdig nå. Klar til å verpe øyeblikkelig:) Takk:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)