onsdag 6. oktober 2010

Kjøkken FØR og ETTER

Da jeg flyttet inn på gården var det ikke mange rom i kårboligen som var pusset opp. Kun stue og bad. Huset bar veldig preg av at det er bygd på 70-tallet med sine fargerike tapeter og linoleumsgulv med mønster. Det samme gjaldt for kjøkkenet. Bare se her...



Noe måtte gjøres. Min drøm var hvit kjøkkeninnredning med enten hvitt tregulv eller lysegrå fliser. Min mann er imidlertid skogens mann og ville gjerne se treverket. Jeg måtte derfor bite i det sure eplet og gå for lys bjørk. I stedet for en benkeplate i en anne farge valgte vi å kjøre heltre i samme farge som skapdørene.

Også flisene ble i en annen farge enn jeg hadde tenkt, nemlig sorte. Det er jo veldig stilig, men ikke praktiske. Det skal ikke mye til før skitt og lort synes. Så vaskejobb har jeg nok av. Men da er det jo alltid rent og pent her og da (i hvert fall kan jeg late som det er det). Selv om jeg ikke fikk hvitt kjøkken ble jeg fornøyd med resultatet, for det ble en stor forbedring fra slik det var.




I tillegg til nye lyse farger, nye fliser og ny innredning, så ble kjøkkenet også større enn det var. Den tidligere hovedinngangen med dør og inngangsparti lå vegg i vegg med kjøkkenet. Vi brukte aldri den lille gangen, så vi valgte å slå ned veggen. Dermed fikk vi bedre plass til kjøkkenbord. Den gamle inngangsdøren ble erstattet med en balkongdør med sprosser, noe som lysnet opp rommet veldig.



For å kompensere for treverket og de mørke flisene malte jeg mye av interiøret hvitt. Kjøkkenbordet og de over 100 år gamle stolene fikk noen strøk med maling og nytt trekk.

Jeg sydde hvite kapper med blonder til kjøkkenvinduene.


Og på den ene veggen plasserte vi et stort bilde.
Et flott blikkfang.

Men jeg må innrømme at drømmen om et hvitt, landlig kjøkken lever videre. Og jeg har jo et hovedhus her på gården fra tidlig 1800-tallet som trenger litt oppussing:)

Ha en flott dag:)

2 kommentarer:

  1. Vart ei kjempeforandring det der, og det vart jo fint☺☺
    Viktig, men av og til vanskeleg hehe, å tenke på at det er fleire som skal vere fornøgde og og som kanskje ikkje har samme smak som det vi har☺ Min kjære føler seg nok "overkøyrt" av meg av og til...men når han ikkje seier nåke kan det bere vere☺
    Drøm vidare du, det gjer eg og...☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  2. Så flott kjøkkenet blei!!!
    Gratulera! :o)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)