torsdag 2. september 2010

Vaskerommet - FØR og ETTER!

Da jeg flyttet inn på gården var vaskerommet så ille at det tok lang tid før vi orket å begynne og pusse opp. Grønn linolium, rosa tapet som løsnet fra veggen og ikke minst råte i gulvet. Lukten var ikke til å ta feil av. Jeg orket ikke å rydde på det rommet en gang. Jeg gjorde kun det mest nødvendige, som klesvasken, og så smatt jeg ut igjen og smelte igjen døra. Ja, bare se selv.

Men endelig fikk vi altså ut den berømte fingeren. Vi tok oss selv i nakken og tømte hele rommet. Deretter fikk et snekkerfirma ansvaret for å tapetsere og flislegge. Male veggene og liste gjorde vi selv. Vi fikk kjøpt en stor hvit skyvedørsgarderobe til hele den ene veggen (det var UTROLIG deilig med SÅ mye skapplass). Og i stedet for å kjøpe et bord som er designet for å ha vaskemaskinen under (var ikke plass til to bord i bredden, og kun ett bord ville ha etterlatt en åpning på omlag en meter mellom bordet og veggen), så kjøpte vi en hvit benkeplate på Ikea som vi sagde til. Mye billigere og penere, og ikke minst mer praktisk med en flate som dekket hele veggen i bredden. Så jenter (og gutter?), velkommen inn i mitt nye vaskerom:)

Da garderobeskapet og benkeplata hadde kommet opp, så gikk lufta litt ut av oss igjen. Fortsatt var ikke vinduet malt og listet, men vi orket bare ikke. Men de siste ukene har jeg fått fart på sakene igjen. Jeg bestemte meg derfor for å lage et rom som jeg også kunne bruke som syrom.

Og når jeg skal sy må jo rommet være inspirerende. Derfor har interiøret og detaljene blitt viktige. Jeg ønsket et lyst rom som passet inn i den hvite landstilen, men samtidig ønsket jeg å trekke inn litt pastellfarger for å friske opp rommet.

Jeg ønsket meg et flueskap, og da jeg kom over litt hønsenetting i fjøset bestemte jeg meg for å lage et selv. Les om forvandlingen av skapet HER.

Jeg hentet inn det gamle syskrinet jeg fant på Fretex og pakket ut den gamle symaskinen jeg har arvet av farmor. Deretter sydde jeg en kappe til vinduet og et forheng til å skjule varmtvannsberederen. Jeg kjøpte også en ny rye til gulvet. Jeg er egentlig ikke så glad i fargerike ryer, men den jeg fant på Coop Obs! hadde så mange rosatoner at jeg syntes den var litt søt.

Fortsatt sto selve vinduet igjen. Det lyste mot meg uten lister og med sine brune karmer. Så jeg brettet opp armene, malte vinduet og listet det. Ja, du leste riktig. JEG listet mitt første vindu! Yohooo!! Jeg ble så glad at jeg bare MÅTTE feire med litt shopping. Da falt valget på wallstickeren HOME WHERE OUR STORY BEGINS. Den synes jeg passer ekstra godt nå som vi er nygifte:)

Jeg har lenge ønsket meg en stige til å dekorere med. De fleste jeg har sett på nett har vært ganske dyre. Bortsett fra Åhlens, men den stigen de har var liksom ikke shabby nok. Til slutt tenkte jeg at det MÅ da finnes en gammel stige på denne gården??? Bare jeg leter hardt nok!!! Så jeg snørte på meg skoa og la i vei. Jeg klatret opp under taket i stabburet, løftet på plank i stallen og tittet inn dørene i fjøset. Og til slutt. DER lå den. Inntil veggen på toppen av låvebrua - godt gjemt under noen store hyller. Og etter ett strøk med hvit heftgrunn var den klar. Min egen stige!!!!!:)

Til slutt lagde jeg et lite nostalgisk hjørne. Jeg valgte å bruke syltepressa som bokstøtte og gjorde på den måten et par gamle bøker om hjemmet synligere enn de har vært tidligere. Det er ganske artig lesning å se hva det står at kvinnens oppgave skulle være før i tiden:) Jeg la litt nostalgisk blonde oppi et Norgesglass som dekorasjon, og i en søt bladholder la jeg et par plansjer med bilder av gamle antrekk.

Synes resultatet ble veldig bra, og når jeg ser på bildene fra før vi begynte å pusse opp så er det for meg helt utrolig at det er samme rom. Men gud så glad jeg er for at vi orket å ta fatt på dette rommet. Endelig! Og ekstra morsomt er det at det er hjemmesnekra - nesten fra topp til tå:)

Ha en flott kveld videre:)

11 kommentarer:

  1. Så flott vaskerommet ditt blei! Ja, det er nesten utrulig at det er samme rom. Mitt må også gjerast noke med snart, men det kommer litt nede på prioriteringslista enda, då må har en del ting som må gjerast først. Men no blei eg litt inspirert til å gå igong;)

    SvarSlett
  2. FOR en forvandling! Det må jeg virkelig si; så utrolig gjennomført, inspirerende og fint. :) Man kan jo ikke se at dette faktisk er samme rom.

    Gratulerer med et nydelig vaskerom! :)

    klem Frøken H

    SvarSlett
  3. Å! For ei forandring :D
    Alltid gøy med sånne innlegg :)
    Og eget syrom! Kjenner eg blir veldig misunnelig no... :)

    SvarSlett
  4. Wow!! Her var det nydeleg!☺
    Hadde eg hatt eit sliks vaskerom hadde eg nok blitt der dagen lang☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  5. Gratulerer med nytt vaskerom :) Resultatet ble kjempeflott, skjønner godt du ble fornøyd :) Nå blir det vel bare kos med klesvask (kremt..)!Kjekt med en fast plass til syinga også :)
    Klem fra Monica

    SvarSlett
  6. For et herlig vaskerom!!!
    Det ble kjempefint!
    Morsomt med litt skattejakt rundt om på gården skjønner jeg! :)

    Klem fra LK

    SvarSlett
  7. WOW!! Dette vare bare rå-lekkert :)
    For et herlig jobb, tenker inspirasjon komme rog klesvasken får som en lek :)

    Vi skal ta vaskerommet neste -litt utpå... Suger til meg tips og inspirasjon -og her vare det massevis :)

    Ha en flott helg!

    Klem

    SvarSlett
  8. For et flott vaskerom du har fått deg!! Du har vært skikkelig flink! Og heldige deg som har litt boltreplass der inne :)

    Ønsker deg en nydelig helg!
    klem fra frieblonder

    SvarSlett
  9. Så fantastisk fint! :)))) Flinke har dere vært. :D

    SvarSlett
  10. Det ble kjempefint, men hvordan festet du benkeplaten?

    SvarSlett
  11. Hei Kristin! Takk skal du ha:) Jeg festet benkeplaten med to ben fra Ikea som jeg skrudde på i forkant, og så brukte jeg vinkelhaker og skrudde platen fast i veggen med:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)