fredag 17. september 2010

Hjemmesnekret sofabord

Nå har det nesten blitt en uke siden forrige blogginnlegg. Merker at hverdagen med ny jobb og studier tar mye av fritiden, men i dag har jeg endelig fått tid til å vise dere et av mine siste prosjekter.

Temaet i dag er prosjekt sofabord. Vi har i dag et sofabord som jeg synes er litt for stort til å være nettopp sofabord. Høyden er fin hvis man skal spise foran fjernsynet, men bordet ruver veldig når det i tillegg både er langt og bredt.

Jeg har dermed drømt om et mindre sofabord, både i høyde, bredde og lengde, og da jeg kom over en gammel bordplate i stabburet med store rustne nagler fikk jeg ideen om å snekre meg et bord. Bordplaten består av grove plank. For å bevare looken valgte jeg å ikke pusse det, men kun spikre plankene godt fast (platene hang og slang)før jeg malte det.

Under stabburet fant jeg en stokk som jeg syntes hadde samme ruhet og struktur som bordplaten. Planen var å bruke den til ben, men da jeg begynte å sage oppdaget jeg at halve stokken var råtten. Jeg valgte likevel å bruke den andre halvdelen. Det resterende jeg trengte for å lage bena kjøpte jeg på Byggmakker. Strukturen i planken er ikke like grov som stokken jeg fant under stabburet, men med ujevne kanter og synlig flis så sto det greit til hverandre.

Jeg valgte å legge stokken og planken oppå hverandre i tre lag (limte dette sammen) slik at bordet fikk ett bredt, liggende ben på hver side. Jeg prøvde fire stående ben, men det ble ikke fint. Deretter spikret jeg på bordplanten og malte alt antikkhvitt.

Til slutt avsluttet jeg med en hvit wallsticker med teksten "La vie en rose" på bordplaten. Tror nok at jeg senere kommer til å erstatte den med en sjablong for å få en tekst med mer ruhet i seg, men foreløpig beholder jeg den slik den er:)

Synes at resultatet ble kjempeflott. Det eneste problemet er at jeg ikke tror at mannen min vil like resutlatet. Han er veldig opptatt av å kunne spise ved sofabordet. Derfor har jeg nå også båret inn bordet fra fjøset og tatt bilder mens han enda er på jobb. Og etter at jeg er ferdig med å blogge kommer jeg til å bære det ut igjen, he he. Jeg kommer til å hinte om at han bør lese bloggen min, men tror ikke at det vil fungere. Er redd at dette sofabordet bare blir med drømmen, men drømme skal jeg virkelig:)



Ha en fortsatt fin helg - med eller uten et nydelig sofabord:)

8 kommentarer:

  1. Bordet ditt ble kjempestilig!!! Så kreativ du er! Og hvis mannen din ikke klarer å like dette, så vet ikke jeg. I såfall stiller jeg meg først i køen for å kjøpe det. For det var LEKKERT! :)

    Ønsker deg en fin helg!
    klem fra frieblonder

    SvarSlett
  2. Ble kjempeflott.....det mannen din kan gjøre hvis han skal spise på stua..er og bruke et stort brett i fanget..det går kjempefint:):)
    Kofferten under ble kjempefin den og:)Tror jeg må male en hvit jeg og...har en del koffereter...så en kan jeg ofre:)
    kos deg snuppa...
    eddaKlememr

    SvarSlett
  3. Eit kjempetøft bord-du har vore flink☺
    Syns kjæresten bør gå med på ditta☺
    Kanskje han skal få seg eit slikt pc underlag med pute, kan jo brukast til å ha tallerken på og-so kan han ha det på fanget når han vil sitte i sofaen og ete☺☺

    God helg☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  4. GURI MEG SÅ FLINK DU ER!!! Bordet ble jo kjempefint.

    Du får ta med deg gubben ut i fjøset så han får
    se det og deretter vise han bilder av hvor fint bordet gjorde seg inne.

    LYKKE TIL!!!

    Hilsen
    Marianne

    SvarSlett
  5. Tusen takk for alle de gode hilsningene:) Skal ymte frempå i løpet av helgen at jeg har laget et fint bord, he he

    SvarSlett
  6. så utorlig stiiilig bord
    hilsen fra anita

    SvarSlett
  7. Det ble råFINT!!
    Dette mååå jo bare mannen din like, hvis ikke får du si at bloggdamene kommer å "tar han" :P hehe..

    Ha en fin helg,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  8. Kjempefint! :) Flink er du!


    Vi har også bord vi kan spise av, jeg kan ikke ha lave bord dessverre, men likte ditt godt!!

    God helg ♥

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)