lørdag 1. mai 2010

Stilleben???

Ettersom jeg nå er dypt nedgravd i min eksamensoppgave, så er jeg i det reflekterende hjørnet også i min lille interiørverden....

Stilleben fra Det lille ekstra interiør

Enten det er snakk om pedagogikk, medisin eller journalistikk så må man ha et felles fagspråk og -uttrykk for at kommunikasjonen skal bli tydelig. Fagspråket har et innhold som skaper en felles plattform hvor de involverte partene ikke er det minste i tvil om hva man faktisk prater om.

Stilleben fra Anne Skaar.com

Dette gjelder også for interiør. For å kunne kommunisere og forstå innholdet i blogginnleggene, dialogene og kommentarene i interiørblogglandia så må man ha litt kunnskap om begrepene som brukes.

Jeg har alltid vært interessert i interiør, men aldri kommunisert mye om dette med andre. Derfor har det vært mye "dingser" og "ting" i mitt interiørvokabular. Så da jeg bestemte meg for å begynne og blogge så var det enkelte interiøruttrykk det var helt tydelig at jeg ikke forsto innholdet av. Først og fremst var det snakk om stilleben.

Stilleben fra Daisys Home

Det var ikke sjelden jeg kom over uttrykket stilleben da jeg leste diverse blogger. Men i motsetning til andre uttrykk som kan være selvforklarene rett og slett på grunn av ordlyden, så klarte jeg ikke umiddelbart å knytte stilleben til noe som hadde med interiør å gjøre. Bordben som ikke vingler??? Ikke det, nei!

Jeg leste stadig om nydelige og flotte stilleben. Jeg hadde ikke den minste anelse om hva det var, men jeg syntes det hørtes veldig fristende ut da. Spesielt siden jeg sliter med rastløse ben. For jeg kunne godt tenkte med et stille bein, og ikke minst et nydelig og flott ett, he he. Det passer seg kanskje å finne opp et nytt uttrykk når det gjelder sånn som meg, nemlig interiørblondine:)

Stilleben fra Lunehjem

Men NÅ vet jeg hva det er (og har visst det en stund altså). Det er ikke mindre enn et kunstverk som gjengir objekter i ro, ofte som oppstillinger av hverdagslige gjenstander som enten er fra naturen (blomster, frukt o.l.) eller menneskelaget; vaser, glass, mat osv.
Så det så:)

Nå skal jeg reflektere litt mer over spesialpedagogikk. Der er det mange caser med rastløse ben skal jeg si dere:)

5 kommentarer:

  1. No kom æ t å tenke på bjørnetjeneste og;) lykke til med eksamen snuppa!

    SvarSlett
  2. He he, ja, ikke sant. Koselig med kommentar fra deg, Hegepia:) Klem

    SvarSlett
  3. Da er vi i samme båt. Sitter med eksamen selv. Lykke til og velkommen til give away hos meg.
    Trude :)

    SvarSlett
  4. Hei Jeanine ;)

    Så hyggelig at du vil følge bloggen vår !!!
    Inspirerende blogg du har :)


    - Himmelske Gleder ♥

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)