søndag 25. april 2010

Mitt største prosjekt

Jeg lovte dere at jeg i dag skulle presentere mitt største prosjekt. Jeg har alltid drømt om å bo i et gammelt hus hvor både interiør og eksteriør bærer preg av nostalgi og landlig romantikk. Men å realisere en slik drøm koster både tid, penger og krefter. I tillegg til at man må finne et hus og må kjøpe det, så må det mest sannsynlig restaureres. Personlig synes jeg dette er både spennende og motiverende arbeid, men mengden av oppussing og restaurering med påfølgende kostnader gjør at det fort blir et veldig stort prosjekt. Og da spør man seg fort om det er gjennomførbart.

Men jeg er så heldig at jeg allerede har funnet drømmehuset. Et hus med sjel og sjarm fra 1800-tallet, og med et stort potensiale til å bli drømmehjemmet.

Og det beste av alt er at jeg faktisk eier det - uten å ha betalt en krone for det:)
Huset det er snakk om er hovedhuset på gården vår. Det er jo strengt tatt ikke jeg som eier det, for det er gubben som er odelsgutt. Men nå har det seg jo sånn at vi gifter oss i juli, og da kan jeg jo si at det er mitt eller?:)

Vi bor i dag i kårboligen på gården, mens vi leier ut hovedhuset. Jeg har helt siden jeg flyttet ut hit sagt at jeg vil bo i hovedhuset. Gubben har imidlertid vært veldig skeptisk. Hans barndomsminner er fra den tiden bestemoren hans bodde i huset, og hvis han skal flytte inn dit så vil han at det skal settes i stand slik det var den gang. Men jeg har ikke tenkt å protestere på det. Jo mer originalt som mulig jo bedre:) Men gubben vet ikke om han orker å begynne på selve restaureringsprosjektet etter at vi nå har brukt mye tid og penger på å pusse opp kårboligen til grei standard.

Men her om dagen kom gubben til meg og sa at han hadde pratet litt med kameraten sin om hovedhuset. Kameraten er i disse dager i ferd med å restaurere sitt barndomshjem på nabogården, og han var han som påpekte hvilken mulighet vi faktisk har til å få satt i stand vårt drømmehjem. Vi er så heldige at vi har to hus pluss en leilighet (jeg har nemlig ikke solgt den leiligheten jeg bodde i før jeg flyttet ut hit). Hvis jeg selger min leilighet, betaler ned mitt lån og så tar opp et nytt lån sammen med samboeren til restaurering av hovedhuset, så vil vi totalt sett ikke få veldig mye mer lån enn det vi har i dag. Og da skulle det vel være mulig å få realisert drømmen???:)

Gubben var raskt ute med å påpeke at han ikke ønsket å bo i noe oppussingsobjekt, men ta alt på en gang. Men det har vi jo faktisk mulighet til når vi har en kårbolig vi kan bo i enn så lenge:) Så vil det ikke bli for galt å la være og benytte seg av en slik mulighet når vi har anledning til det? Det betyr selvfølgelig at vi ikke kan kjøpe hytte eller ferieleilighet, men det kan vi kanskje gjøre senere i livet:)

Så nå skal vi så smått begynne å se litt på priser og hva vi kunne tenke oss, for deretter å få et prisanslag på restaureringen. Vi kommer ikke til å starte umiddelbart, men nå har jeg i hvert fall fått gubben til å virkelig tenke på å reslisere drømmen min. Gud så spennende:)

Ønsker dere en flott søndag videre! Klem

3 kommentarer:

  1. Så gøy å komme inn hit! For noen herlige prosjekter dere har fått og skal i gang med! Det skjønne huset, den spennende kjelleren (du så vidt turde å gå ned i), skattene du fant der nede. Så gøy!! Den skjønne lille hvite benken likte jeg spesielt godt!

    Ha en fin søndag!
    Hilsen Liv

    SvarSlett
  2. Sååå utrolig gøy!♥
    Nydelig hus, og så spennende å starte med restaurering :)
    Ønsker deg all lykke til, eller jeg må vel si dere hi hi:)
    Ha en flot søndag!♥
    Klem fra meg
    Anki

    SvarSlett
  3. Hei begge to:) Så hyggelige kommentarer. Veldig hyggelig å se deg her inne også, Liv. Er selv innom hos deg nesten hver dag, så koselig at du fant meg - og ikke minst at du syntes det var interessant lesing:) Har nettopp kommet inn etter å ha vært ute i hagen en tur. Har puslet litt med mitt provisoriske blomsterbord:) Ha en strålende søndag:) Klem

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen noen ord:)